Zoals bekend geef ik les in het basisonderwijs: dit jaar heb ik groep 5 onder mijn hoede. Hier moet natuurlijk het jaar in stijl worden afgesloten en samen met een collega draaiden we een bootjesdag in elkaar.

Vandaag heb ik mijn laatste dag echt gewerkt in de fysieke klas, en ondanks dat het onderwijs er niet eenvoudiger op is geworden na corona, ga ik het ontzettend missen. Iedereen moppert wel eens op zijn werk en ik zou echt niet weten wat ik anders wil doen.

Met het hoofd aan het werk
Bootjesdag: een dag die in het teken staat van boten, reizen en de wereld. De klas wordt aangekleed en juf ook. Deze binnenkomer is voor de kinderen al direct een groot succes. ‘Gaan we varen vandaag?’ Helaas moet ik ze teleurstellen. Er staan wel veel andere dingen op het programma, en deze planning vraagt bij een aantal woorden (zoals kombuis, natte cel, etc.) wel direct om uitleg.

Route inlezen houdt niet meer in dat een half uur zelfstandig lezen. Dit in het kader van de leesbevordering en het creëren van een rustige sfeer om vervolgens goed te kunnen leren. Hierna gaat men inkopen doen: Juf Marianne gaat 5 dagen varen, geen land in de buurt, ze wil ontbijt en diner en één keer per dag iets lekkers. Ze mogen me vragen stellen over mijn etens-voorkeuren en ik stuur ze qua hoeveelheid een beetje. Vervolgens is het aan hún om op de supermarktsites inkopen te doen. Erg fijn voor mij: ze ‘krijgen’ 250 euro maar komen allemaal ruim onder de 100 euro uit. Ik vermoed dan ook dat ik honger krijg onderweg. Er gaat met recht een wereld voor ze open: website, zoeken naar de goedkoopste, prijzen noteren en optellen. Super!

Met de handen aan het werk
Na de pauze krijgen de matrozen een wereldkaart en kunnen ze hun eigen wereldreis uitstippelen. De schaal is vereenvoudigd en aangepast aan het niveau voor groep 5, dus omgerekend vaar je over 1 cm wel 75 uur…. Over 1 mm vaar je dus al 7,5 uur wat betekent dat er heel precies gemeten moet worden. Een meetfout is immers al snel één schooldag langer onderweg. Kijk eens welke landen je aandoet onderweg. Een non-stop trip van 429 dagen heb ik een leerling toch echt afgeraden….
Hierna is het tijd om allemaal met een eigen stukje lijn te gaan knopen: de 8-knoop, schootsteek, platte knoop en mastworp komen aan bod. Ze vinden het geweldig. Een aantal leerlingen heeft nu zelfs de paalsteek onder de knie!

Na het afscheid van groep 8 en de lunchpauze is het palaver tijd: wat gaan we vanmiddag doen? Ik vind een filmpje over het Panamakanaal. Vervolgens hebben we 2 proefjes: een bootje vouwen van aluminiumfolie en vullen met knikkers. Met hoeveel knikkers zinkt hij? Ook is er een een filterproefje met verschillende soorten zand en aarde. We sluiten af met bootjes bouwen: papieren bootjes vouwen! We kiezen voor de zeilboot en ze gaan helemaal los!


Ik hoop dat ik kleine stukjes van mijn reis voor de kinderen iets concreter heb gemaakt. Ze hebben in elk geval allemaal hun certificaat lichtmatroos verdiend. Als ik hier dan mee bezig ben is het onderwijs toch een superberoep, maar moest je gewoon wat meer tijd en vrijheid hebben!

Overigens is de laatste foto in de gallerij van mijn afscheid dat ik door de school aangeboden kreeg. Er is weken geoefend op een op aangepaste tekst van Al die willen te Kaap’ren varen’. Volledig van toepassing op onze reis en gezongen door de hele school voor Marianne… in een rubberboot!