Colombia: Het land van schoonheid

Over het land dat 27x zo groot is als Nederland is zoveel te leren! Hier leeft wel 20% van alle vogelsoorten en maar liefst een derde van het land bestaat uit Amazone.
Het land heeft de langste Caribische kustlijn met stranden en grenst als enige land óók nog eens aan de Pacific. De hoogste palmbomen ter wereld groeien hier in de Cocora vallei. Deze waxpalmen kunnen 80 meter hoog worden en zij wel 200 jaar oud. Dit huis voor de geeloor papegaaien dreigt helaas uit te sterven, al zien we wel dat er activiteiten worden ondernomen om dit te voorkomen.

Er wonen hier nog 85 inheemse stammen die 65 dialecten spreken en zonder uitzondering is iedereen trots op zijn land. Bogota is een van de hoogst gelegen hoofdsteden ter wereld.

Men drinkt hier Chocolademelk met kaas, koffie maar weinig aromatica (thee) en heeft vele fruitsoorten die we in Europa niet kennen, bv de lulo. Overigens komen veel soorten passiefruit oorspronkelijk ook uit Colombia.

Jouw rondreis
Die gaan en kunnen we je niet geven.
Er zijn zeer veel reisblogs te vinden met wetenswaardigheden, tips, do’s en don’ts over alle mooie en minder mooie plekjes. Maak vooral je eigen reis! Helemaal ontkomen aan het toerisme doe je niet maar het land heeft zoveel meer te bieden dan ‘de hotspots’.
Voorbeelden zijn Besabine, Reisjunk, Reismonkey, Reisplaatje en Salt in our hair. Er is vast nog meer te vinden en al deze sites zijn goed te gebruiken om ideeën op te doen. Wij zijn hier in november en het is geen enkel probleem om een overnachting te regelen of te verlengen.

Er is om te overnachten heel veel te vinden op onder andere AirBnB, Booking en Hostelworld met prijzen vanaf €10 per nacht. Het lukt ons met gemak om een dag van te voren een plekje te vinden.

Onze rondreis
Op Polarsteps (link onderaan) vind je ons reisverslag. Hieronder geven we je wel kort een beschrijving en ónze mening over de plaatsen die we bezoeken. Zoek lekker uit wat bij jou past en bij de tijd die je hebt.
Om je een klein beetje een idee te geven, staat tussen de verschillende plaatsen onze manier van reizen, de reistijd ongeveer en de kosten voor 2 personen (2024!)

Santa Marta
De oudste nog bestaande, in 1525 gestichte stad in Colombia is tegenwoordig een belangrijke havenstad. De omgeving van Santa Marta werd vóór de komst van de Spaanse ontdekkingsreizigers bewoond door indianen van de Tayrona-cultuur. De stad werd gesticht door de Spaanse veroveraar Rodrigo de Bastidas op deze plek vanwege zijn natuurlijke schoonheid en de veilige haven. Simón Bolívar stierf hier vlakbij op 17 december 1830.

Hier laten we onze boot achter. De douches zijn heerlijk, gratis wasmachine, droger en gebruik van het zwembad van het Marriott Hotel op 3 minuten lopen.

De stad is niet spectaculair toeristisch en hierdoor authentiek. We slenteren heel wat af door de straatjes en bezoeken het Museo del Oro Tairona, dat over zoveel meer gaat dan goud. Na onze rondreis blijkt dat dit wel de enige stad is waar uit bijna elke winkel (vreselijk) harde muziek komt….

Bus naar Cartagena, 5 uur, €20.

Cartagena (de Indias)
Deze naar het Spaanse Cartagena vernoemde stad werd op 1 juni 1533 gesticht en was lange tijd een belangrijke schakel tussen Spanje en Zuid-Amerika mede door de grote beschutte baai. Tijdens de 16e en 17e eeuw was Cartagena een van de belangrijkste havens van de Zilvervloot. De stad werd ingenomen en geplunderd door Francis Drake, de Franse admiraal Jean du Casse en door troepen van de Engelse admiraal Edward Vernon.
Na een periode van grote bloei die tot 1808 duurde kwam de bevolking in opstand tegen koning Karel IV met als uiteindelijk resultaat de Franse bezetting van Spanje en Cartagena stond ook nog  275 jaar onder Spaanse heerschappij. Dit kwam op 11 november 1811 tot een einde met de onafhankelijkheidsverklaring. Er zijn hierna ook nog behoorlijk wat conflicten uitgevochten. Cartagena bleef belangrijk als havenplaats voor het onafhankelijke Colombia.

We vinden dit een heerlijke stad. Vooral door de oude stad hebben we heerlijk lopen slenteren. We bezoeken het Museo d’Oro, Museo Naval de Caribe en Museo de Cartagena de Indias. Interessant, niet duur en lekker koel.
De koffie uit thermoskannen van de mannetjes met karretjes is voor €0,25 zeer goed te drinken. Plaza del Trinidad en de straatjes eromheen bruisen vanaf eind van de middag van de energie en muziek: zeer gezellig.

Vliegtuig naar Medellin, 1 uur, €80.

Medellin
Deze een na grootste stad van Colombia ligt aan de rivier de Medellin. Ook loopt hier de snelweg langs naar de kust, waardoor de stad een belangrijke drugshandel positie ‘verwierf’.
In 1616 gesticht als Poblado de San Lorenzo en 60 jaar later werd dit ‘Villa de Nuestra Señora de la Candelaria de Medellín’. In de jaren 80, volledig in de ban van drugskartels met 4000 moorden per jaar, is de stad nu een stuk veiliger. Dit is de geschiedenis in een notendop. Mocht je meer willen weten, dan is er veel te vinden op internet. 

Dit is de stad waar wij heen gaan voor het verhaal en de geschiedenis. Het is hier druk, er gebeurt veel om je heen en misschien zijn we dat niet meer gewend. De metro hier heeft een basis instaptarief en zolang je de poortjes niet uitgaat, kun je blijven reizen. Handig als het regent. De kabelbanen in deze stad vallen overigens ook binnen dit OV-net en instaptarief.
Een Comuna 13 tour door de bekende Barrio van Medellin mag je eigenlijk niet overslaan. Zeker met een goed Engelssprekende gids leer je hier veel van. Verder zien we hier niet zoveel. Ons te druk…

Bus naar Guatapé, 2 uur, €9.

Guatapé (Stenen en water)
Dit dorpje is in 1970 gedeeltelijk onder water gezet waardoor een stuwmeer ontstond dat nodig was voor een waterkrachtcentrale. Hierdoor ontstonden ook de grillige vormen van het meer: wat er uitsteekt zijn  eigenlijk voorheen bergtoppen. Voor €4 rijdt een tuktuk je naar de Piedra del Peñol, want de weg ernaartoe is niet prettig wandelen. Beklim deze granieten rots en geniet van het uitzicht.
De mensen die nu in het dorp wonen, kleurden hun dorp en versierden de huizen met de bekende Zalocas. Dit zijn de gekleurde en gepleisterde plinten tegen alle huizen. Een mooi, gezellig en zeer levendig dorpje dat sprankelt van de gekleurde tuktuks. De mooiste foto’s maak je voordat de toeristenbussen er zijn.

Bus naar Jardin, 4 uur, €18.

Jardin (tuin)
Het gebied is gevormd door kolonisatie en inheemse volkeren. In 1852 werden de gronden verdeeld onder de bevolking van de Andes en in 1860 ondernamen de heer Indalencio Peláez en zijn vrouw Clara Echeverri hun reis  uit wat nu het dorp Alto de las Flores heet. Ze riepen uit: “Dit is een tuin!” . Men noemde Hacienda zo en later het hele dorp.

Een heerlijk dorpje waar wij ons wanen in een wintersportdorp. Door de kleuren, het vele hout, de hanggeraniums en de geur van houtkachels. Weinig toeristen en een mooi dorpsplein met kerk en fruitstalletjes. Authentieker hebben wij het niet gezien. Hier wandelen we aan de overkant van de rivier en doen een koffietour. Van deze laatste zijn er veel door heel de regio: onze aanbeveling vind je op Polarsteps.

Bus naar Manizales, 5 uur, €28.

Manizales
De naam van deze stad komt van de overvloed aan zogenaamde “Pindastenen”, grijze granieten rotsen, samengesteld uit mica , veldspaat en kwarts. Op 12 oktober 1849 stichtte men de stad en begon direct rotsen uit te houwen om huizen te bouwen. Manizales was eind 19de eeuw al een van de grootste koffieproducenten en is dat nog steeds.

Voor ons is dit alleen een tussenstop en gaan we vanaf de terminal direct met de kabelbaan naar het oude stadsdeel. We slenterden hier door de ‘moderne’ winkelstraat (westerse kleding en schoenen) en spotten vooral te veel en te opzichtige kerstversiering. Er is veel te koop en de koffie en gebak bij de Zwitserse patissier is een echte aanrader.

Bus naar Salento, 4 uur, via Pereira, €12.

Salento
De gemeente Salento werd gesticht in 1842 en heeft elementen die het duidelijk onderscheiden van andere regionale culturen, zoals het feit dat het deel uitmaakt van de Paisa-cultuur en cultuur van de muilezeldrijver. Het is altijd al een plaats van doorgang en rust geweest voor belangrijke mensen zoals Simon Bolivar en Alejandro von Humboldt. Bolívar opende hier de Quindío Pass: de nationale weg van Colombia van Ibaqué naar Cartago.

Een klein dorp dat volledig in een groene vallei ligt. Hier zijn wandelingen, kun je downhillen en paardrijden. Dit is onze uitvalsbasis voor een tripje naar de Cocora Vallei met de wax palmen. Er is goed te zien dat men bezig is om de palm voor het uitsterven te behoeden door jonge aanplant.
Rond de vallei is het goed zelfstandig te wandelen. Er zijn hier ook minder toeristische routes. De wandeling die wij maken vind je terug op onze polarsteps. Overige routes zijn aangegeven of op Komoot te vinden.
Met een Willy-taxi ben je hier vanaf het dorpsplein snel en goedkoop.

Bus naar Bogota, via Armenia, 9 uur, €25.

Bogota 
De naam van de stad stamt van Bacatá: een verblijfplaats van de Muisca-indianen. De stad is twee keer gesticht: de eerste keer op 6 augustus 1538 en  heette Nuestra Señora de la Esperanza. De tweede en officiële stichting vond plaats op 27 april 1539 op het moment dat men aan de voorwaarden van de Spaanse Kroon voldeed en kreeg de plek de naam Santafé de Bogotá. Nu is het politiek, financieel en cultureel de belangrijkste stad van Colombia.

In deze stad blijven we één dag. Het is een grote, volle, drukke stad die duidelijk uit zijn voegen barst.
We verblijven in de wijk Candelaria: het oudste deel. Dit is leuk om doorheen te wandelen. Veel restaurantjes, barretjes, winkeltjes en gezelligheid. We bezoeken hier ook Museo d’Oro, Museo de Botero en het aangrenzende Museo de Dinero.

Bus naar Villa de Leyva, 3 uur (veel opties!), €21.

Villa de Leyva
Deze stad werd op 12 juni 1572 gesticht en vernoemd naar de eerste regent van Nieuw-Granada, Andrés Díaz Venero de Leyva.
Je vindt er veel Spaans architectonische invloeden. Het 14000 m2 grote plein waar vroeger aanhangers van vrijheid werden geëxecuteerd, wordt tegenwoordig gebruikt voor vele evenementen.

Ook hier blijven we één nacht. Door de vroege bus hebben we een lange middag en avond om dit stadje te verkennen. Leuke witte huizen met bruin houtwerk aan straten van robuuste keien. Kijk vooral de gangetjes en deuren door naar binnenplaatsen, terrassen en winkeltjes.

Bus naar Barichara met een overstap in Tunja, 7 uur, €29, taxi Barichara, 30 min. €10.

Barichara (plaats van rust)
Barichara werd in 1978 tot nationaal monument gekroond en is een van de meest perfect bewaard gebleven koloniale dorpen van Colombia. In 2010 werd Barichara zelfs uitgeroepen tot Colombiaanse Pueblo Patrimonio (erfgoedstad). Het is een van de slechts elf gemeenten in het hele land die deze eer treft. De unieke, kleurrijke architectuur van de stad vormde de inspiratie voor de decors van de populaire Disney-animatiefilm Encanto uit 2021.

Een mooi dorpje met witte huizen, een groot centraal park/plein en een mooie kerk. Dit is een mooie uitvalsbasis voor een  wandeling over de Camino Real. https://www.thewilderroute.com/camino-real-colombia/. Dit is een eeuwenoude ‘geplaveide’ weg die werd gebouwd door de Guane, een volk dat oorspronkelijk uit Santander komt. Ze begint in Cabrera en eindigt in Los Santos.

Hier nemen we de bus terug naar San Gil en rijdt de organisatie ons naar het Parapente punt èn naar ons nabijgelegen hotel. Van daaruit houden we de volgende dag een bus aan langs de weg naar Bucaramanga (1,5 uur, €10). We zijn door wegblokkades genoodzaakt de volgende dag de bus te nemen naar Medellin (8 uur, €45) en aansluitend de nachtbus naar Santa Marta (16 uur, €75).

Chicamocha kloof
Deze kloof verdient een speciale vermelding. We gaan hier paragliden en overnachten in een klein hotelletje met een magnifiek uitzicht over deze een na grootste canyon ter wereld. Waar de link je probeert te verleiden tot allerlei activiteiten in de vallei, is het zitten en kijken naar de omgeving al een belevenis opzich. Het is net een ansichtkaart en naar ons idee onwaarschijnlijk mooi.

Tayrona Nationaal park
Dit Nationale park is een gebied waar je zo uitgestrekt kunt wandelen. Vaak wordt hier de noordkust bij afgebeeld, maar het park bestaat naar mijn idee uit een veel groter deel ongerepte Jungle. We hebben een hele dag gelopen zonder huis of mens te zien. Ook bezoeken we hier een Lost City Bunkuany, een indigenous dorp en krijgen er een rondleiding. Er zijn meerdere organisaties, maar wij hebben een goede ervaring met de drie daagse tour van WiWaWalker.

Minca
Deze stad bezoeken we met de bus vanaf de markt in Santa Marta (1 uurtje, €2,00 pp). Het is een levendig (hippie?) dorpje dat vooral als basis dient voor een aantal hikes en (betaalde) watervallen. We hebben hier 3 mooie wandelingen gemaakt en vonden na afloop altijd wel leuke restaurantjes om lekker te eten en een drankje te doen.

Geld
Vaak kun je in winkels met je pinpas betalen maar ondanks dat al onze passen op werelddekking staan, was de Rabobank de enige waarbij dit succesvol was. Geld opnemen lukt ons alleen met de creditcard. Het betalingssysteem is dan wel weer zo modern dat je zelfs contactloos met de telefoon kunt betalen. Het weigeren van passen zit in waarschijnlijk in het maestro/visa/vpay systeem.
Er zijn ook nog veel plekken waar cash betaalt dient te worden, dus zorg dat je hier altijd voldoende cash op zak hebt.

Telefoon
Er zijn twee grote mobiele providers in Colombia te weten Tygo en Claro. Als toerist is het wel noodzakelijk om bij een verblijf langer dan 4 weken je telefoon zo snel mogelijk te laten registreren. Dit kan alleen bij een officiële winkel van de provider, niet bij een lokaal oplaadpunt en geef duidelijk aan dat het gaat om het registreren van je IMEI en niet van je simkaart.

Vervoer
Om in Colombia van de ene naar de andere plek te komen is de bus het meest reguliere vervoermiddel. Er zijn verschillende zelfstandig opererende busmaatschappijen en het geheel is strak en goed georganiseerd. Je reist eenvoudig van terminal naar terminal.

Er zijn verschillende apps waarin je van tevoren kaartjes kunt kopen. Redbus, Rome2Rio, Pinbus en Busbud zijn voorbeelden. Wij googelen ‘ van A naar B’  en er verschijnen voldoende suggesties. De ene bus is wat luxer dan de ander, er komen wel eens verkopers met snacks de bus in en vaak draait er een Spaans nagesynchroniseerd film. Slapen is me overdag nog niet gelukt: genieten van de omgeving wel. Neem ook altijd voldoende snaaiwerk en drinken mee: het is nooit duidelijk wanneer en of ze stoppen. Een reiskussen en deken zijn voor in de nachtbus is een aanrader.

Er zijn ook verschillende taxi-apps. Onze ervaring leert dat deze duurder zijn dan de bus. Ook rijden er over het algemeen zeer veel taxi’s door de dorpen/steden. We gebruiken vaak Über om een indicatie van de prijs te hebben.

Vliegen is natuurlijk een andere optie en ook relatief voordelig. Wij doen dit alleen van Cartagena naar Medellin.

Haven/ankeren
Er zijn in Colombia verschillende marina’s. Over het algemeen wordt, vanwege veiligheid, ankeren toch afgeraden.
Santa Marta is niet de voordeligste haven maar men regelt wel jouw hele inklaringsprocedure. Verder is het een levendige stad en goede uitvalsbasis om je verkenning door Colombia te starten.
Het voordeligere Puerto Veloro ligt ligt meer afgelegen en de inklaringskosten betaal je nog extra.
In Cartagena zijn rond de baai ook een aantal Marina’s te vinden. Je uitzicht en ‘geluid’ is dan vooral stads. Manzanillo is een werf waar de boot op de kant kan.

Ankeren
Op de valreep, letterlijk, ankeren we toch nog in Colombia. Onze overtocht vanuit Santa Marta naar Panama, Obaldia kenmerkt zich door tegenstroom en een gebrek aan wind. Sapzurro is een ankerplaats aan de Colombiaanse kant van de grens. We zijn hier niet aan wal geweest maar hebben even goed gegeten en geslapen. De volgende dag is het dan 7 NM naar Obaldia. In deze baai zul je vanzelf zien waarom we hier de nacht niet hebben geankerd…

Veiligheid
Een deel van Colombia heeft veel last gehad van de tot 2016 durende burgeroorlog.
Sinds oktober 2023 houdt de Farc zich aan het vredesakkoord van 2016. Dit betekent niet dat het helemaal veilig is in Colombia. De kartels zijn er niet meer maar wij denken persoonlijk dat er nog zeker invloed is van drugsbendes en dat dit voor ons niet zichtbaar is. Een duidelijk overzicht van de sluimerende oorlog vind je op deze website.

Via Nederland Wereldwijd is te vinden welke gebieden veilig zijn om te bezoeken en waar je beter niet kunt komen. Wij zijn met name in ‘geel’ gebied geweest. wE spreken genoeg mensen die wel Cali en Popayan bezochten. De mensen ter plekke helpen jou echt wel veilig te blijven. Dit neemt niet weg dat in het gele gebied de toerist nog steeds ‘de superrijke is’. Om ons heen ook voldoende verhalen over zakkenrollers, met of zonder truc, opletten is noodzakelijk, eigenlijk net als overal. Een meer dan onveilig gevoel hebben we nergens ervaren.

Via deze link is een zeer grote hoeveelheid Engelstalige podcasts te vinden over Colombia. De onderwerpen zijn zeer divers en er zit vast iets bij voor jou om je voor te bereiden op dit land!

Wat vinden wij van Colombia?
Het is naar onze mening absoluut een zeer gastvrij land met voor ieder wat wils. Authentieke dorpen voor je rust en natuur, levendige steden om te winkelen en musea te bezoeken, vele heerlijke en zeer betaalbare restaurants, overweldigende natuur in de vele nationale parken met wandelopties te over en zeer vriendelijke en hulpvaardige mensen. We hebben veel andere reizigers ontmoet die vaak ook solo door het land reizen. De geschiedenis is eerder een reden om het land wel te bezoeken dan om het over te slaan.

Note: wij informeren je graag op basis van persoonlijke ervaringen. Er is veel informatie te vinden op bijvoorbeeld Navily (havens en ankerplekken, door zeilers), No Foreign Land (veel nuttige land-spots, door zeilers) en Noonsite (wereldwijde informatie over formaliteiten per land, haven- en veiligheidsrichtlijnen). Tot slot kun je op onze Polarsteps veel terug lezen over onze persoonlijke ervaringen.