De beste stuurlui staan aan wal
Op ons schip hebben we namelijk even geen stuurinrichting meer! Het hout en de spaken hebben veel te lijden gehad van het weer en het intensieve gebruik. Eigenlijk geldt dit voor de hele stuurkolom dus: alles eraf!
Om het stukje bij beetje aan te pakken beginnen we bij het stuurwiel. Richard verwijdert vakkundig de spaken die samen met de afdekkap en andere onderdelen opgestuurd wordt om opnieuw verchroomd te worden. Dit verchromen is nog een heel proces en het valt niet mee om een bedrijf te vinden dat dit binnen afzienbare tijd kan uitvoeren.
Het proces
Verchromen werkt als volgt: na een zuurbad worden de onderdelen geschuurd en gepolijst. Hierna gaan ze in een koperbad en worden ze weer glad afgewerkt. Vervolgens gaan de onderdelen in een nikkelbad. Door al deze baden loopt stroom en krijg je uiteindelijk hele mooie nieuwe stuurwiel spaken. De eerste keer krijgen we ze nog niet perfect terug, de tweede keer wel. Het stuurwiel is intussen ook kaal geweest en een paar keer afgelakt en na alles weer samen te voegen, krijgen we een ontzettend mooi blinkend nieuw stuurwiel.
In dit verchroom proces neemt men overigens ook de gashendel mee, al is dit lastiger omdat deze van zamak (legering van zink, aluminium, magnesium en koper) is gemaakt. De behuizing van de gashendel wordt geschuurd en heeft een mooi glimmende zwarte laklaag gekregen. Tenslotte reinigen we en smeren we het mechanisme.
Dan natuurlijk de stuurkolom zelf. Deze wordt thuis eerst vakkundig gereinigd aan de binnenkant en ontdaan van vet, zand, zout en wat al niet meer. Vervolgens reviseert De Gier Jachtservice in Enkhuizen de stuurkolom compleet. Nieuwe lagers zijn nodig en ze spuiten de stuurkolom met 2-componenten lak. Als deze weer terug komt kunnen we haar als spiegel gebruiken! Ook deze kan er voorlopig weer even tegen.
Uiteindelijk staan de beste stuurlui achter een goed werkend stuurwiel!





