De draad kwijt
Wederom veiligheid aan boord, maar ons inziens ook iets cosmetisch: de reling. Rottigheid wil je namelijk graag in het oog houden!
We hadden hier een kunststof witte laag omheen maar op de plekken waar de reling door de scepter loopt, gaat dit slijten. Daardoor zien we ineens roest door het kunststof heen! Stel je voor: midden op zee, flinke wind, je zoekt steun bij je relingdraad en plons! Dit kan natuurlijk ook gewoon in de haven: dan plons je op een steiger of een andere boot.
De roest ontstaat omdat er vocht tussen de mantel en draad komt. Door de zuurstof in het water kan de draad zich beschermen tegen roest, maar zodra deze zuurstof op is lukt dit niet meer en start het roestproces. Je ziet het echter vaak niet: alles gebeurt buiten je zicht aan de binnenkant.
De witte coating moet er dus af maar dat is gelukkig snel gebeurd. Helemaal vervangen van de relingdraad is op deze manier niet nodig. Het voordeel is dat we nu de hele draad kunnen zien en dus zwakke plekken direct kunnen spotten. Zeker met de snelle roestvorming in de tropen waarbij regelmatige controle en onderhoud noodzakelijk is. Vervolgens vinden we het veel fijner om naar buiten kijkend niet twee storende witte draden in ons zichtveld te hebben.


