
Korsou: mi paìs, mi orguyo
Curaçao: het land waar men trots op is en dat komt in het logo duidelijk naar voren. De Koningin Emma brug staat er in, een cactus, een kolibri en een traditionele vissersboot. Deze eilandstaat in de Caribische zee maakt deel uit van het Nederlandse Koninkrijk en is sinds 2010 onafhankelijk.
Leuk om te weten: de herkomst van de naam is waarschijnlijk coraçãon en betekent ‘hart’. Dit kan verwijzen naar de positie van het eiland in de handel.
Op het moment dat de Nederlanders het eiland in 1634 veroverden, noemden ze de hoofdstad naar de Nederlandse gouverneur Willem II van Oranje: Willemstad. Overigens zijn de huizen hier gekleurd omdat men het reflecterende wit slecht voor de ogen vond. Ook zijn alle huizen gebouwd van koraal, zand of water met zout. Hierdoor komt de verf er vaak af en men heeft er heel wat werk aan om het bij te houden.
Er wonen mensen van 50 verschillende nationaliteiten en ze spreken Engels, Nederlands, Spaans en Papiaments. De kenmerkende 170 meter lange Pontjesbrug in Willemstad is de langste nog werkende pontonbrug ter wereld. Er zijn zéér veel leguanen op dit eiland en tot slot: de laagst gemeten temperatuur ooit is 19,7 graden.
Een kleurrijk weetje is dat je over Willemstad verspreid zogenaamde Chichi’s (grote zus) vindt. Dit zijn levensgrote dames met brede heupen beschilderd in de mooiste patronen. Zij vertegenwoordigt de liefdevolle, dynamische en verantwoordelijke zus
Havens
Het reserveren is lastig en loopt afhankelijk van de beheerder soepeltjes…of niet. Reserveren gaat het best hooguit twee maanden van te voren. Eerder heeft men geen overzicht lijkt het.
Een goede ervaring hebben met Curaçao Marine Zone in Willemstad. Georganiseerd, vriendelijk en zeer kundig in het uit het water halen van je boot. In het water is niet veel plek en de meeste boten die achter worden gelaten, staan dan ook op de kant. Op loopafstand van Willemstad en er is een dagelijks gratis busje naar de supermarkt Vreugdenhil.
Vlak aan het Spaanse water is ook Marina Seru Boca. Deze marina oogt wat ‘netter’ en is dicht bij een strandje. Wanneer je hier je boot achterlaat blijft hij in het water liggen.
Waarom zou je hier in een (duurdere en warmere) marina gaan liggen in plaats van te ankeren? Dit is omdat je officieel niet je boot, zonder bemanning, mag achterlaten op dit eiland. Wanneer je naar Nederland gaat, of je bezoekt van hieruit een ander land met het vliegtuig en er blijft niemand op je boot, moet hij in depot. Dit kan op 3 locaties. Hij staat dan op een afgesloten terrein en er mag niemand bij.
Een andere mogelijkheid is om tijdelijk iemand op je crewlist te plaatsen bij immigratie. Dit mag geen local zijn, en kan bijvoorbeeld een medezeiler zijn die op het eiland blijft wanneer je er zelf niet bent. Er is hier daadwerkelijke controle op de luchthaven.
Ankeren
Het grootste deel van de zeilers ankert in het Spaanse water. Hier zijn op loopafstand wat restaurantjes, een van Tweel (AH), strandjes (oa Barbara beach) en een leuke duiklocatie (Tugboatbeach). Er gaat ook een busje naar de supermarkt.
De vier baaien waar je kunt ankeren zijn Santa Cruz, Santa Martha, Fuikbaai en Pescadera. Veel mensen ankeren tijdens hun verblijf ook nog 3 dagen op klein Curaçao, 30 km naar het zuidoosten. Dit eilandje wordt ook veel bezocht door toeristentours. We zijn er niet geweest. Hier wordt gecontroleerd op het bezit van je ankerpermit (€25 voor 3 dagen) die je officieel op het Spaanse water ook nodig hebt (€25 voor 3 maanden).




Huurauto
Er zijn bedrijven waar je tegen Europese prijzen een auto kunt huren. In de verschillende whatsapp groepen op het Spaanse water worden ook wel ’technisch mindere auto’s’ aangeboden tegen sterk gereduceerd tarief. Even rondvragen loont de moeite.
Geld
Heerlijk dat je overal kunt pinnen! Met onze passen is het soms puzzelen en dat komt door betaling via Vpay of Visa. in combinatie met de juiste valuta: NAF’s of dollars.
Steden
Persoonlijk vinden we Willemstad een erg leuke stad. Er bevinden zich absoluut toeristische spots. Als je even doorloopt het centrum uit, kom je in de wat meer authentieke wijken. Er is met Free walking tours de mogelijkheid de stad te ontdekken en de verhalen te horen.
Je kunt ook zelf op pad want er er zijn veel panden met een QR code van monumentenzorg.
Ben je wat avontuurlijker ingesteld dan kun je op eigen gelegenheid een escapetour door de stad doen.
Er zijn talloze restaurantjes in de stad. Een leuke ervaring is ook om te eten bij de locals in de Marshe Bieu. Kun je daarna direct de Marsha Nobo bezoeken. Ietwat toeristische en het wordt momenteel gerenoveerd en misschien aangepast naar meer ‘lokaal shoppen?’ De markt zelf staat nu naast het ronde complex. Verder kun je heerlijk en niet al te duur verse inkopen doen bij de Venezolaanse markt aan het Waaigat. Tot slot is er elke donderdag om 20.00 uur een vuurwerkje, leuk om te bekijken na het eten op het oergezellige Wilhelminaplein. Daarna zijn er in de Nieuwestraat verschillende live muziek locaties.
Eiland
Na een aantal erg groene Caribische eilanden valt de natuur hier een beetje tegen. Lage begroeiing en droogte overheersen. De beklimming van de Christoffelberg mag je echter niet overslaan. Er zijn verder vooral mooie strandjes en met goed zoeken kom je op de strandjes waar alleen locals komen. Dat vinden wij de mooiste plekjes. Een wandeling rond de Zoutpannen bij Jan Thiel is goed te doen en geeft je waarschijnlijk zicht op een groot aantal flamingo’s. Hofi Pastor is de moeite waard met zijn twee wandelingetjes, uitzichtpunt en oudste kapokboom van het eiland.
Note: wij informeren je graag op basis van persoonlijke ervaringen. Er is veel informatie te vinden op bijvoorbeeld Navily (havens en ankerplekken, door zeilers), Noforeignland (veel nuttige land-spots, door zeilers) en Noonsite (wereldwijde informatie over formaliteiten per land, haven- en veiligheidsrichtlijnen).Tot slot kun je op onze Polarsteps veel terug lezen over onze persoonlijke ervaringen.