Met hernieuwde energie
Als we Moana Nui kopen is zij voorzien van 6 zonnepanelen. De vorige eigenaren hadden er eerst 2 aan beide kanten, en toen dit niet genoeg bleek te zijn, werd er aan iedere kant 1 aan toegevoegd. Esthetisch is dit niet de mooiste oplossing, maar onderweg heb je niet altijd een keuze.
We hadden wel het idee om de panelen ooit een keer te vervangen, maar zolang het werkt….



Tijdens de tocht van Lanzarote naar Fuerteventura stoppen de panelen plots met laden. Zou dit het moment zijn om ze te vervangen? Het blijkt uiteindelijk een slecht aangedraaide terminal op de laadregelaar te zijn en na controle werkt alles weer. Maar wat als dit tijdens een grotere oversteek weer gebeurt? En 4 van de panelen zijn inmiddels 15 jaar oud. Hoeveel vermogen leveren deze nog?
Al met al reden om aan vervanging te denken, zeker omdat er in Las Palmas nog mogelijkheden zijn om nieuwe panelen te kopen. De knoop wordt doorgehakt en we kopen 2 nieuwe panelen van elk 150 Watt.
Uit voorraad leverbaar en precies de juiste panelen voor onze boot. De oude panelen hebben een nu totaal vermogen van 216 Watt, dus ook al zouden ze nog 100% werken, dan is dit toch al een winst van bijna 40%. In de praktijk blijkt het verschil echter nog veel groter te zijn.
Omdat de panelen op de reling hangen, is het nodig om hier een uithouder onder te monteren. Er zijn kant en klare oplossingen voor, maar die zijn gelijk ook behoorlijk prijzig en hier niet op korte termijn leverbaar. Uiteindelijk maakt Richard van aluminium hoekprofiel, diverse maten RVS buis en scharnieren bulletproof uithouders. Ze zijn in diverse hoogtes in te stellen dus te richten op de zon.






En dan de laadregelaar…deze is natuurlijk de hoofdverdachte van de storing tijdens onze zeiltocht. Enkel uitgevoerd, dus geen backup. En dan ook nog een PWM regelaar, een ouder type waarvan bovendien lastig is uit te lezen wat de opbrengst is. Deze vervangen we door 2 Victron MPPT Smartsolar laadregelaars met Bluetooth, voor elk paneel één. Helaas betekenen 2 laadregelaars wel dat de halve boot leeg moet om nieuwe kabels te trekken, maar dan weet je weer waar alles ligt….
Beide laadregelaars communiceren via Bluetooth met elkaar en met de accumonitor om optimaal te laden. Dit is eenvoudig via de VictronConnect app uit te lezen. Inmiddels is alles een aantal dagen aangesloten en de opbrengst is veel groter dan met de oude panelen.
We kunnen er met hernieuwde energie tegenaan!



