Met schitterende gieken flitsen we overstag
Van oorsprong heeft ons schip goudkleurige masten en gieken, zoals vrijwel alle boten in de 70-er en 80-er jaren. Bij Moana Nui zijn de gieken en masten al eens wit gespoten.
Op steeds meer plekken komt het gouden laagje inmiddels weer door het wit heen. Dat mag ook wel op deze leeftijd, maar dat betekent niet dat we ons er van af maken met hier en daar een likje verf. Het oog wil ook wat en uiteindelijk is het ook behoud van je materiaal.
Kortom: de gieken gaan eraf! Daar ga je dan met je auto van Monnickendam naar Naarden. Met twee gieken op het dak. Gelukkig is het een tweemaster, waardoor de lengte van de gieken meevalt en het goed op de auto past. En dan mogen ze daarna over de poort heen, zo de achtertuin in.
We komen er al snel achter dat we deze gieken niet thuis op een beschutte plek kunnen reviseren. In het magazijn bij Richard zijn werk passen ze zonder problemen. Richard verwijdert thuis wel eerst alle beslag. Door de combinatie van RVS en aluminium zit er aardig wat corrosie tussen en zit het meeste beslag muurvast. Na vele uren zwoegen met de slagschroevendraaier wordt de strijd uiteindelijk gewonnen door…Richard.




Eenmaal op zijn werk wordt het geheel uitgebreid geschuurd, waarna het tijd is voor de afwerking. Hiervoor gebruikt hij het verfsysteem van De IJssel. Eerst 2 lagen primer, daarna 3 tussenlagen en tenslotte 3 lagen DD-lak. En tussendoor natuurlijk heel veel schuren voor een strak eindresultaat. Daarna kan hij al het beslag monteren met nieuwe Monel blindklinkmoeren en popnagels. ook gebruikt hij RVS 316 bouten en schroeven voorzien van Duralac pasta tegen de galvanische corrosie.




Een lijntje…
Nu de gieken er weer zo flitsend uitzien, vervangen we ook direct een groot deel van de lijnen. Een deel is nog goed, maar een ander deel is echt aan vervanging toe. Een mooi moment om meer structuur in de kleuren aan te brengen.
Dankzij de splitscursus van de Lijnenspecialist hebben we alle lijnen om de diverse blokken en harpen gesplitst. Geen knopen meer, maar professionele splitsen met getakelde uiteinden.



Spreekt voor zich dat we van alle lijnen de blokken, harpen en klemmen checken op functionaliteit, haarscheurtjes en roest en dat we alles is polijsten.
Het ziet er zo weer netjes uit: straks na de sneeuw mogen de zeilen er weer op en kan er worden gezeild!