Nachtzeilers
Een nacht doorvaren….voor de zeilers onder ons een bekend verhaal maar hoe zit dat met de niet-zeilers? Gewoon een inkijkje in het reilen en zeilen van de nacht. 

Als voorbeeld onze tweede nacht deze reis: van Dieppe naar Cherbourg.  Voorbereidingen beginnen al bij de planning. Je wilt liefst met stroom mee en daglicht de haven van aankomst invaren. Bij een tocht van 22 uur betekent dit dat je zowel stroming mee als tegen hebt, aangezien dit ongeveer elke 6 uur wisselt.

Een heel gereken, omdat de stroming in kaarten vaak refereren aan een plaats, in dit geval Dover. Dan heb je dus te maken met de UTC tijd, de tijd in Dover, de tijd in Frankrijk en de zomertijd. Een fout in de berekening is dan ook zo gemaakt en betekent een flink aantal uur extra varen, als de stroming tegenzit. Door te vertrekken met een paar uur stroming tegen, konnen wij profiteren van 2x een volledige cyclus stroming mee. Uiteindelijk bepaal je de vertrektijd en zo goed als kan aankomsttijd. De andere bepalende factor hierbij is wind; houdt deze zich aan de voorspellingen? Vaak reef je in de avond je zeilen (kleiner maken) en vaar je niet op topsnelheid. Je wilt rustig aan vooruit en niet teveel gekkigheid in het donker.

De dag begint dus met de planning, kijken wat je kookt en klaarzetten en wat je in de nacht gaat eten. Wij bewaren een portie curry. Overigens: verder in je reis kun je maaltijden uitwisselen met mede zeilers. Dit is erg verrassend en je eet eens wat anders.

Tijdschema
16.00 Marianne gaat een uur slapen. Mijn moeder zei altijd: ’ Slaap je niet dan rust je toch’. 

18.00 Richard slaapt twee uur en wordt in het eerste half uur al 3x gestoord door marifoon oproepen en de logboek timer. Windvaan Wilson uitleg heb ik net gehad dus lekker oefenen en e-reader mee.

20.00 Tijd voor eten, afwassen, bed in de kajuit opmaken, juiste bootverlichting aan zodat je voor anderen goed te zien bent, grote zaklamp/schijnwerper klaar leggen net als de hoofdlamp met rood licht, vest, lange broek. We varen lekker door en Wilson doet het werk. 

20.30 Theetijd. 

21.30 Alle navigatieverlichting gaat op standje minimaal. Vanaf nu alleen nog maar rood licht. Dit voorkomt dat je verblind wordt en elke keer moet wennen aan het donker. 

22.00 Richard gaat naar bed. We varen nog lekker, soms Wilson even bijstellen, zo snel mogelijk de logboek timer uit om Richard niet te wekken, leuk berichtje op Polarsteps plaatsen want er is nog wifi en dan lezen op mijn e-reader. Deze moest overigens ook op 15% lichtsterkte want hij verlicht de hele kuip. En uiteraard de hele tijd de scheepvaart om ons heen in de gaten houden om aanvaringen te voorkomen.

00.00 Richard wordt wakker en maakt koffie, en voor mij thee. Iets lekkers erbij. Na een half uurtje duik ik in bed. Het duurt even voor ik slaap en dan wordt het na een ruim uur ineens een klotsbak. Ik voel de golven zó veranderen, dat je weet dat daarna de klap van de giek komt die terug schiet naar z’n goede kant. Wind bijna van achteren én flink afgenomen én er komen overal golven vandaan. 

Ik heb geen idee hoe laat het is dus moet voor de volgende keer een klokje regelen. Kan ik nog slapen of word ik zo gewekt? Nog even ogen dicht of langzaam aan wakker worden?

Dan ineens een schijnwerper: de maan schijnt vol door dat ene dakluik dat niet afgedekt is. De vorige nachttocht zakte de maan rond 04.00 uur achter de horizon en was het donker. Tot rond 05.00 het zonlicht langzaam boven de horizon verscheen. Vannacht staat de maan echter vol en helder boven aan de hemel. 

04.30 Ik moet eruit. Het is net als onze vorige nachtvaart niet koud, maar fris. Lange broek, sokken, fleecevest en soms een dekentje tegen het windje. 

Richard was net aan de nootjes begonnen.  Ik warm de curry op. Samen eten en klotsen we alle kanten op. De zeilen hangen erbij als oude lappen. De motor loopt intussen omdat er nog maar 3 knopen wind staat en als we te langzaam varen hebben we het laatste stuk dikke stroom tegen. 

05.00 Richard gaat niet meer naar bed. Het weer en water zijn te onrustig en zo een ervaren zeilster ben ik nog niet. Dus…weer tijd voor koffie. 

06.00 De zon komt op. Dat gaat snel. Richard haalt de zeilen binnen. Het klotst minder maar waait nog steeds niet. Alle verlichting zetten we weer op 100%, de kuip wordt opgeruimd, bed weg, afwas verzamelen en het lijkt weer een boot. 

07.00 Ik krijg trek dus smeer een cracker. De haven komt in zicht. Alles is nat en zout. Even paniek momentje bij mij…zie ik ineens op de routeplanning dat onze route dwars over een rots loopt….op hetzelfde moment dat voor me de pier opduikt die de haven beschermt. Het is heiïg dus een foutje mag….rots ligt 9 meter onder water maar blijkbaar stond de navigatie op standje ‘ laat alles zien’. 

07.30 We varen de haven in en leggen Moana Nui aan een passantensteiger. Over een half uurtje kunnen we ons melden en naar een box. Afwassen dan maar weer en de kuip vast ontzilten om de tijd te vullen en niet in slaap te vallen. 

08.10 We verhuizen naar een box, klusjes afmaken, toch maar even snel wat zoet water over de boot om het zout eraf te spoelen.

9.00 Weer honger die we oplossen met een banaan en dan snel nog een uur naar bed! 

En vanzelfsprekend is elke nacht anders, rustiger of juist onrustiger, veel of weinig vissersboten, veel of weinig draaiende winden…
Maar elke nacht is toch een soort van zen. Elk uur logboek invullen, goed kijken en wakker blijven. De overgang van dag naar nacht, naar ochtend naar dag. Je bent er druk mee maar het heeft absoluut charme. 

We hebben nog niet echt een vaste routine en er zullen mensen zijn die dit heel anders aanpakken. Wij ongetwijfeld ook over een jaar, maar dan lezen we dit vast terug met een glimlach.