Richard ziet er geen (man)gat in…
Dieseltanks
Ons schip is voorzien van 6 tanks. Er bevinden zich 4 RVS watertanks van 250 liter per stuk in ons schip en 2 RVS dieseltanks voor ruim 400 liter diesel. De twee dieseltanks hebben hun plaats onder de vloer tussen de kombuis en de navigatiehoek en zijn in 2016 vervangen, helaas zonder inspectie opening. En dat stond Richard niet aan.
Eenmaal bezig met klussen lijkt het Richard een goed moment om in de twee dieseltanks inspectiedeksels van Vetus te plaatsen zodat we ze eenvoudiger kunnen inspecteren en zo nodig reinigen. Vooral met de huidige biodiesel is dit geen overbodige luxe!
Na lang wachten op de bestelde “grote gaten boor’, kan deze klus eindelijk beginnen!
Er is al behoorlijk veel diesel uit de tanks, ze zijn nog niet leeg, en de vraag is dan: ‘Waar laat je het?’ Alle beschikbare jerrycans vullen we, nog een emmer, nog een emmer, en eindelijk zijn de tanks leeg.
Daarna wordt het tijd om te boren. Heel langzaam, met veel olie om de zaag te koelen, regelmatig pauzeren en met veel geduld. Heel veel geduld! Ook voor de boormachine. Lang op lage toeren draaien is niet waar hij voor gemaakt is. Het kost de machine uiteindelijk helaas ook zijn motortje. De accuboormachine houdt het gelukkig wel vol!



Na één gat krijgt de zaag het al moeilijker. Er is echter nog een gat nodig in de andere tank. Uiteindelijk hebben we de twee gaten en kan het reinigen beginnen.
De hoeveelheid vuil valt gelukkig mee, maar moet er toch echt uit. Dus eerst verwijderen we alles met de vacuüm carterpomp en daarna met doeken. Er zitten in elke tank echter ook 2 slingerschotten, wat het schoonmaken bemoeilijkt. Het gaat een beetje te ver om in elke tank 3 inspectiedeksels te plaatsen…..Doordat de vervuiling meevalt heeft Richard er voor gekozen om via de kleine openingen onderin de slingerschotten met een massieve koperdraad over de bodem te vegen en daarna via het andere gaatje diesel er in te pompen om mogelijk aanwezig vuil er uit te krijgen. Helaas blijft het lastig om te controleren of dit ook echt werkt.
Ervan overtuigd dat de tanks zo goed als schoon zijn, kunnen de nieuwe deksels worden gemonteerd, de tanks gevuld met diesel en de vloer mag er weer overheen.
Wisten wij veel dat er na 80 uur varen op de motor toch nog een snotje in de banjobout van de dieseltoevoer kwam te zitten en dit voor IJmuiden een motor-weigering zou opleveren bij windkracht 7….
Watertanks
In de watertanks bevinden zich overigens ook alleen maar gaten om de vlotters in te hangen. Deze functioneren ook niet meer helemaal zoals het zou moeten en na het reinigen van de tanks met Steradent worden hier nieuwe vlotters in geplaatst. De originele van VDO zijn belachelijk duur (ruim € 600,- per stuk), dus het zijn vlotters van Wema geworden. Deze werken probleemloos met de bestaande VDO meters en kosten rond € 50,- per stuk. Dat zorgt met 4 tanks voor een enorm verschil!
Hierna hebben we de watertanks in delen gevuld om de inhoud te vergelijken met de stand die de watermeter aangeeft. Het is fijn om te weten hoeveel er nog daadwerkelijk in je tank zit als de meter op de helft staat.