Suriname: Switi Sranan
Het land is het kleinste land van Zuid Amerika en staat in de top 10 van dunst bevolkte landen. Dan woont de helft van de mensen ook nog in Paramaribo, dat op de Unesco werelderfgoedlijst staat. In 1674 hebben de Nederlanders Nieuw Amsterdam (new York) geruild met de Engelsen en kregen zo Suriname in bezit. Sinds 1975 is Suriname overigens al onafhankelijk. 

Het hele jaar is het boven de 24 graden. Om 06.30 uur is het licht en om 19.00 uur is het donker.  
Het land met procentueel de grootste bosbedekking (93%), maar ook de dunste (vruchtbare) humuslaag. Deze is op veel plaatsen namelijk maar 10 cm dik.
Kom je op bezoek? Vaak is er geen deurbel naar roep je ‘klop klop’. Een adres heeft ook geen postcode. Welkom in Suriname! 

Haven 
Er zijn 2 plaatsen op de Suriname rivier waar je terecht kunt met je boot. Domburg is een ankerplaats in de buitenbocht van de rivier. Er is een een ander in de buurt aan restaurantjes en er zijn een paar supermarkten. Op loopafstand een pinautomaat en een benzinestation om je diesel aan te vullen.

Marina Waterland ligt 6 mijl verder de Suriname rivier op en heeft op 15 minuten lopen een Chinees winkeltje met brood maar geen groente en fruit. Het marina terrein is zeer netjes, er is een huisje om te douchen  (toiletgebouw in aanbouw, 2023) en er zijn kajaks te leen. Het restaurant is niet perse voordelig maar ontzettend goed. Je kunt je wasgoed inleveren en voor € 12,- krijg je het binnen 24 uur schoon, droog en opgevouwen weer terug. 

Geld 
Alles gaat contant dus er staan regelmatig rijen voor de pinautomaten.  De koers is momenteel 100 SRD = 2,50 EUR. Biljetten van 100 zijn de grootste dus je krijgt nogal een stapel. Als het payday is geweest zijn de automaten overigens regelmatig leeg.  

Bellen 
In Paramaribo bevindt zich tov de Kathedraal een Digicel winkel en koop je voor ca € 25,- een simcard met 25 Gb. Het bereik is goed, vaak zelfs tot ver in de jungle. Wij hebben alleen op de Commewijnerivier (na Alliance) geen bereik.

Inklaren 
Om dit te vergemakkelijken vul je vooraf online een e-visum aanvraag in. (Klik hier voor instructies over het aanvragen van het e-visum). In het land zelf dienen er papieren naar de Maritieme Autoriteit Suriname te gaan en als deze terug zijn haal je hiermee een stempel in je paspoort bij de Militaire Politie. Uitklaren kan direct bij de politie en doe je door je paspoort en (bij het inklaren afgestempelde en teruggekregen) crewlist mee te nemen. Bij Waterland ondersteunt Noël je bij dit traject, bij Domburg doet Jeroen dit. 

Stad 
Domburg
Dit is een plaatsje waar je kunt eten bij de ankerlocatie (Riverbreeze) maar bv ook bij Warung Rita. Dit is een echte aanrader. Er is in het weekend in Domburg langs de waterkant wat leven in de vorm van muziek.

Paramaribo  
Een heerlijke stad. Er zijn nog veel oude houten gebouwen te zien. Veel is niet gerestaureerd en dat is jammer maar begrijpelijk. Er is geen geld voor. Verder is het jammer dat er bijna alleen maar Chinese winkels (met bijbehorend assortiment) lijken te zitten. Toch proef je wel de sfeer. 
Fort Zeelandia heeft buiten de reguliere opening, op zondag om 10.30 uur een rondleiding.  
Verder is de ‘Kathedrale Basiliek van st. Petrus en Paulus’ één van de twee grootste van hout gebouwde kerken van Zuid Amerika. Deze is ook zeker een bezoekje waard.  

Plantages
Er waren véél plantages in Suriname. Deze zijn vrijwel allemaal verdwenen. Wij bezochten:
Plantage Mariënburg, waar de Borgoe rum zijn oorsprong vindt. Vervallen maar door de rondleiding worden de vervallen gebouwen zeer interessant. 
Plantage Reynsdorp is nu museum Bakkie. Een museum met een unieke privécollectie. 
Plantage Frederiksdorp is een resort geworden  maar heeft wel veel verhalen gebundeld in het geweldige verhalen museum. Voor 5 euro kun je dit hele resort bezoeken, het zwembad, het museum en er zijn zelfs fietsen te huren. 
Plantage Peperpot is een hotel geworden, maar het natuurgebied dat de plantages heeft overgenomen is geweldig. Je kunt fietsen huren (€2,50/2024) en we hebben veel veel aapjes gezien. Er zijn geen ruïnes meer. Plantage Katwijk Op deze voormalige koffieplantage wonen nog ongeveer 35 Javaanse en Hindoestaanse gezinnen.  Er wordt hier nog Arabica koffie verbouwd en gebrand maar helaas niet meer verkocht. 

Land/jungle 
Er zijn vast meerdere organisaties maar wij hebben zeer goede ervaringen met Jenny tours. Ze zijn vriendelijk en zeer flexibel.  
Het is zeer de moeite waard om een jungle tour te maken. Wij hebben vooral veel dieren gehóórd, maar minder gezien. Toch was de ervaring er niet minder om. 

Riviertour 
Een echte aanrader is het, om met je eigen zeilboot de Commewijne en Cottica rivier te verkennen. Hier is het wel van belang ruim op tijd de aanvraag bij de MAS te doen. Er zijn ook mensen die deze toestemming niet vragen… 

Ankeren gaat over het algemeen zeer goed en makkelijk op de rivieren. Wanneer je ver genoeg van de kant ligt, er passeert immers bijna nooit iets, is een ankerwacht niet nodig. Wel een klamboe (met loodveter) over je kuip, horren en voldoende deet voor de avonden meenemen. Internet stopt echt na Alliance. Onze ervaringen met ankerplekken vind je op Navily en Noforeignland.  

Er is nog zoveel meer te zien in dit land maar we noemen niet alles. Wij denken dat je inlezen in de geschiedenis van het land bijna een noodzaak is om het land en de mensen te begrijpen. Dan zul je je positief verrast voelen over hoe ontzettend vriendelijk de mensen tegen je zijn en je antwoord geven op de (politieke) vragen die je stelt. We hebben die vriendelijkheid door ons verleden echt niet altijd verdiend.

Om meer te begrijpen van de geschiedenis van Suriname zijn het boek “Wij slaven van Suriname van Anton de Kom en de podcast “De plantage van onze voorouders van Maartje van Buren absoluut aan te raden.

Heb je na het lezen trek gekregen in typisch Surinaams eten? Probeer dan eens deze Surinaamse bami!

Note: wij informeren je graag op basis van persoonlijke ervaringen. Er is veel informatie te vinden op bijvoorbeeld Navily (havens en ankerplekken, door zeilers), Noforeignland (veel nuttige land-spots, door zeilers) en Noonsite (wereldwijde informatie over formaliteiten per land, haven- en veiligheidsrichtlijnen).Tot slot kun je op onze Polarsteps veel terug lezen over onze persoonlijke ervaringen.