Vive la France!
We zijn in Boulogne sur Mer. Tot hier zijn we vorige zomer gekomen, dus hierna wordt alles nieuw. Frankrijk en zeilen? Het land heeft prachtige kustlijn om langs te zeilen, goede zeil condities als het om het weer gaat. En volgens ons zijn ze in wedstrijdverband ontzettend fanatiek en vooruitstrevend. Wij komen hier vooral om te genieten van het landschap, het weer en…..de goede wijnen!
Stad Duinkerke
We pakken vandaag de vouwfiets. Eerst een stuk Noordwaarts langs de boulevard. Deze ziet er netjes verzorgd uit hoor, en ze verkopen heerlijke ijsjes. Er staan ook leuke kleurige strandhuisjes waardoor het allemaal nog zonniger oogt.
We fietsen terug langs La tour du Leughenaer. Hier moet ik eerlijkheidshalve bij vermelden dat we het bestaan er niet van kenden, maar de bemanning van de Aegir wijst ons hier op. Uiteindelijk gaan we niet naar binnen omdat het na sluitingstijd was en is het gebleven bij een verdieping in de historie.
Deze 30 meter hoge toren werd gebouwd door Jacques Desfontaines en deed van 1825 tot 1963 dienst als vuurtoren. Op deze toren stond echter ook een semafoor (optische telegraaf). Een semafoor was het eerste bruikbare apparaat voor optische telecommunicatie. De naam Leughenaer heeft de toren verkregen omdat er redelijk wat vijandige schepen vergingen door opzettelijke onjuiste berichtgeving…of was het toch de kronkelige vaargeul?
Vervolgens fietsen we langs de haven richting het zuiden en passeren le phare de Risban (vuurtoren). Je fietst weg van de haven en komt in een heel ander stukje Duinkerke. Dit is eigenlijk niet meer dan een industriegebied met sluizen naar de achterliggende havens. Wel proberen we bij een van de lichtbakens te komen die je ziet wanneer je komt aanvaren. Dit lukt niet maar we pikken wel een cache op.
Haven Boulogne-sur-Mer
Gezellige haven op loopafstand van de stad en supermarkten.
Stad Boulogne-sur-Mer
Boulogne is absoluut de moeite van het bezoeken waard. Een leuke stad met vlak aan de haven de verse vismarkt.
In de ville Fortifiée (ommuurde binnenstad) is deze zomer een soort buitenexpositie met Muziek als thema. In deze binnenstad bevindt zich ook chateau d’Amont. Het was sinds 1231 in gebruik als kasteel, werd na de 17de eeuw kazerne, na de tweede WO gevangenis en is nu een museum. Wij hebben alleen de buitenkant en groene esplanada-achtige omwalling bewonderd.
In de stadskern zelf is een Street Art Parcours uitgezet dat je langs talloze gigantische muurschilderingen laat lopen. De eerste editie vond plaats in 2016 en elk jaar worden er kunstwerken aan toegevoegd. Deze zijn gemaakt door lokale kunstenaars, maar ook door internationaal befaamde artiesten. Deze foto’s zijn de voor ons ‘nieuwe’ ontdekkingen maar er is nog veel meer!





Dieppe
Haven
Gastvrije havenmeester die ons verwelkomt. Persoonlijk vinden we dat je redelijk ligt te wiebelen, al waait het niet erg hard. De plek in de haven lijkt hier geen invloed op te hebben. Toilet en douches zijn gratis en er zijn een wasmachine en droger. De droger droogt 10 minuten voor 1 euro dus dat hebben we daarna op de boot moeten hangen. Verder is er veel gezelligheid te vinden op loopafstand.
Stad
Wat ons hier direct opvalt, is de zichtbaarheid van Canadees kenmerken. Veel vlaggen, je ziet het in straatnamen en in vele andere monumenten. Op 19 augustus 1942 hebben de Canadezen met behulp van Britse zee en luchtmacht een aanval opgezet genaamd operatie Jubilee, om Dieppe te bevrijden van de Duitsers. Dit werd een catastrofe en aan alle kanten vielen veel slachtoffers. Aan Canadese kant waren er ruim 900 doden, bijna 500 gewonden en 1300 soldaten werden er gevangenen genomen.
Ook maken we een wandeling naar Chapelle Notre Dame de Bonsecours. Een kerkje bovenop de kliffen met zicht op de haven. Wakend over komende en gaande zeevarenden vanuit en naar alle windrichtingen. Het kapelletje is al drie keer gerestaureerd wegens schade onder invloed van het weer. Het diende eerst als een soort pelgrimsplek ver van de bewoonde wereld af, maar werd later de parochie voor Neuville de Dieppe.
Het is naar men zegt de enige plek om zeilers, vissers en mariniers die zijn verdronken, omgekomen of niet teruggekeerd te gedenken (staat op het bord). Binnen zijn talloze gedenkplaatjes te vinden. Er wordt hier veel verwezen naar de heilige Rita: de beschermheilige van onder andere verloren en hopeloze zaken….
Overigens: tijdens de wandeling naar beneden komen we hele kunstig beschilderde steegjes tegen. Erg fleurig!
Verder genieten we vooral van de kustlijn met zijn kliffen, bewonderen we het uitzicht vanaf het kasteel en pakken we voor het eerst een (kiezel) strandje.




Cherbourg
Haven
De haven is groot, en er staan zelfs toilet units op de sommige steigers. Het douchegebouw is netjes en op loopafstand zijn er heel veel botenwinkels, De WiFi is erg goed al ben je ver van het havengebouw af,
Stad
De haven ligt onder aan la cité de la Mer. Dit is een in 1933 gebouwde cruise terminal in art deco style. In 1943 is het gedeeltelijk gebombardeerd, maar weer herbouwd. Intussen staat het gebouw ook op de monumentenlijst. We keken door de mooie grote raampartijen naar binnen, en zagen daar inderdaad een groot indrukwekkend ontworpen pand. Tegenwoordig is het pand in gebruik als maritiem museum. Hier ligt ook een onderzeeër Redoutable de eerste Franse nucleaire onderzeeër maar ook de grootste wereldwijd die toegankelijk is voor publiek. Wij zagen hem alleen van buiten maar dat was al indrukwekkend.
In de paar dagen dat wij er zicht op hebben komt er iedere avond muziek van deze hoger gelegen plek, schallend over de haven. Elke avond iets anders: rap, techno en op de avond dat wij gaan kijken zijn het drie heren en hun gitaar. Ze brengen Franse chansons ten gehore op een manier die ons aan het Rosenberg Trio doet denken. Heerlijk sfeertje, gratis entree en bier voor 2 euro.
De stad zelf heeft best leuke winkelstraten, er is van alles aan horeca te vinden, maar wij missen de sfeer en samenhang een beetje. Om die reden zoeken we het buiten de stad, pakken de fiets en gaan op pad. De natuur in de omgeving is namelijk fantastisch. We fietsen langs de kust, noord-westwaarts. Hier loopt La route des caps: een roadtrip van kaap naar kaap die begint in Landemer. Wij gebruiken maar een klein stukje en trappen naar Querqueville.
Langs de route staat een kunstwerk dat op alle vertrekkers wel van toepassing is. Het heet ‘De sculpture van de open zee’ en is een 6,50 meter hoog beeldhouwwerk van kunstenaar Jean-Bernard Métais. Het stelt een vlag voor waarop een tekst is gegraveerd die verwijst naar het thema reizen en het grote vertrek. Deze tekst gebruikt zinnen uit gedichten van Victor Hugo, Jacques Prévert en Boris Vian.
Onderweg passeren we de ook de Digue de Querqueville. Een pier van 1200 meter lang die deel uitmaakt van de beschermingswerken (off shore golfbreker) en aan het eind de vuurtoren heeft (niet teveel van voorstellen) waar een cache ligt. De dijk is in 6 jaar gebouwd en men startte in 1890. De blokken die men gebruikt zijn 6-8 meter breed en 3 meter breed en hoog. Het eerste doel was om de haven te beschermen, maar er wordt wel een basis gelegd voor een aantal snelvuurkanonnen. Dat zijn de leuke plekjes om te bezoeken en te cachen.





Brest
Haven
De haven (Moulin Blanc) waar wij liggen is erg groot. De aanvaarroute is ook nog behoorlijk lang maar overdag ongetwijfeld een beleving. Wij komen in donker aan en kunnen vertellen dat de boeien je duidelijk de weg wijzen. We komen te liggen aan de passantensteiger en dan is het best een stukje lopen naar havenkantoor en sanitair, maar er valt zoveel te zien. Er wordt hier volop watersport beoefend door jong en oud. Een belevenis. De wifi is super, er zijn gratis fietsen te leen om de stad in te gaan. De eerste de beste supermarkt is inderdaad wel een stukje weg. Tot slot zijn ze super vriendelijk én je krijgt per boot één gratis entreekaartje voor het naastgelegen Oceanopolis. Aanrader!
Stad
De stad heeft het in de oorlog zwaar gehad. Dat wil zeggen, dat er in heel Brest nog maar één straatje is dat authentiek en zelfs Middeleeuws is…. Rue St. Malo. Men is zuinig op dit geplaveide stukje straat en er lopen katjes rond, staan veel bloemen en planten in potten, mini moestuintjes en kwetsbare stukken zijn voorzien van een overkapping. De stad zelf hebben we op de fiets aardig doorgetrapt, en vanaf de haven naar het Place de Liberté loopt Rue Siam. De winkelstraat waar ook de tram doorloopt. Hier hebben ze met afbeeldingen op de grond proberen weer te geven welke gebouwen na de oorlog zoveel mogelijk zijn hersteld in oude staat, en daar de nieuwe foto overheen gelegd.
Op zaterdag is er niet zoveel te beleven, maar de zondag toont ons een grote markt met vele internationale stands, grote kramen met groente en fruit, vele vele soorten tomaten





Ons bezoek aan Oceanopolis maakt toch wel indruk en is een absolute aanrader. Mooie aquaria met heel erg veel verschillende vissen, goede uitleg en veel aandacht voor de verandering die de natuur momenteel doormaakt. Ook in de omgeving van Brest. Er zijn 3 verschillende paviljoens: Bretagne, de tropen en de Polen en er is een otterpad. Brest is de hoofdstad van de oceanografie dus het is niet zo vreemd dat ze hier weten waar ze het over hebben.
Tot slot hebben we tijdens onze fiets-en wandeltochtjes de meeste highligths wel gespot maar niet specifiek bezocht. Door de Vallon de stang Alar fietsen we een paar keer heen: een groene oase in de stad. Base naval en Pont de Recouvrance zien we vanaf de fiets. Net als de Cours Dajot, een 500 meter lange promenade, beginnend bij het kasteel van Brest. met aan beide zijden platanen. Vanaf hier kijk je uit over één van de havens van Brest.
Note: wij informeren je graag op basis van persoonlijke ervaringen. Er is veel informatie te vinden op bijvoorbeeld Navily (havens en ankerplekken, door zeilers), Noforeignland (veel nuttige land-spots, door zeilers) en Noonsite (wereldwijde informatie over formaliteiten per land, haven- en veiligheidsrichtlijnen).Tot slot kun je op onze Polarsteps veel terug lezen over onze persoonlijke ervaringen.