Onze vloer bestaat uit een flink aantal losse en vaste vloerdelen. Deze zijn na ruim 40 jaar intensief gebruik wel toe aan een opknapbeurt. Ondanks het feit dat veel mensen zo min mogelijk met hun schoenen binnen lopen heeft het toch veel te lijden.
De vloerdelen nemen we mee naar huis en met behulp van afbijt en schuurmachine maken we ze eerst kaal. Persoonlijk vind ik ze nu het mooist maar bescherming is nodig. Hierna volgen dus eerst 8 lagen hoogglans lak, waarbij tussendoor elke keer weer moet worden geschuurd. Hierna herhaalt Richard dit nog 2 keer met de zijdeglans lak. De vloer heeft nu weer een mooie, diepe glans.
Ook worden alle luikringen vervangen. We hebben het schip zoveel mogelijk in originele staat gelaten, maar de koperkleur is vervangen we door chroom. Dit geldt ook voor de klokken en de later vervangen spotjes. Veel van dit koperwerk had overigens de meeste glans al verloren….
Omdat we op de boot nog behoorlijk aan het klussen zijn, kunnen de vloerdelen thuis staan uitharden. Als ze uiteindelijk weer op hun plek mogen, dekken we ze nog maanden af om te beschermen. Wel vreemd om eerst 4 maanden door je bilge te lopen en te balanceren op de balken van je schip en dan ineens weer een echte vloer te hebben. Waar een mens al niet blij mee kan zijn. Het is ineens weer meer boot!



Vanzelfsprekend krijgt de trap ook een facelift! Kaal vind ik haar ook heel mooi en blijken de beschadigingen gelukkig alleen maar lakschades te zijn. Nieuw antislip en ze kan weer jaren dienst doen.


